CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Myspace Comments, Emo Comments at WishAFriend.com

Monday, August 30, 2010

7 LIKUR

Ape itu 7 LIKUR???

Falsafah masyarakt Islam di sebalik budaya Ramadan

MALAM tujuh likur yang menjadi sebahagian daripada budaya setempat pada setiap Ramadan di negara ini menyimpan sejumlah tafsiran dengan sesetengahnya dikaitkan dengan kepercayaan India, Melayu dan Islam.

Ada pihak yang mengaitkannya dengan amalan masyarakat Hindu yang menerangi rumah untuk menyambut Dewi Lakshmi (Dewi Kekayaan) masuk ke rumah pada malam Deepavali manakala daripada sudut budaya Melayu ia bertujuan menerangkan perjalanan jemaah ke surau atau masjid.

Sudut agama pula, malam tujuh likur sering dikaitkan dengan Lailatulqadar iaitu detik keemasan untuk individu Muslim merebut syurga apabila malaikat dan Jibril akan turun ke bumi untuk mengaminkan doa orang yang bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir kepada Allah.

Pensyarah Jabatan Linguistik, Akademi Pengajian Melayu (APM), Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Nor Hisham Osman yang melalui zaman kanak-kanak di kampung berpeluang menyaksikan malam tujuh likur sebagai hari masyarakat desa menyiapkan juadah sebelum Syawal.
“Lazimnya beberapa rumah berhampiran akan bersatu tenaga menyediakan juadah seperti dodol dan meminta bantuan kanak-kanak untuk menumbuk gula mahupun tepung menggunakan lesung kaki selain bergilir-gilir mengacau kerana ia mengambil masa panjang untuk dimasak,” katanya.

Berhubung tradisi memasang panjut pada masa itu, ia dikatakan bagi membantu mereka yang menuju ke surau atau masjid bagi menunaikan tarawih kerana suasana pada malam terlalu gelap dan mungkin membahayakan keselamatan.
“Orang kampung memasang panjut sepanjang Ramadan sebenarnya sebagai simbol meraikan bulan mulia itu dan menjadi penyeri setiap rumah kerana kami tiada kemudahan elektrik seperti hari ini,” katanya pada pertemuan dengan Sastera, baru-baru ini.

Malam tujuh likur turut meninggalkan nostalgia kenakalan zaman kanak-kanaknya bersama-sama rakan sekampung yang gemar menyakat penduduk kampung terutama golongan tua terutama ketika mereka pergi menunaikan tarawih.

Yassin - bagi saya malam tujuh likur ini adalah adat budaya melayu itu sendiri sumbernya drp mana tidak dipastikan asas tujuannya sekadar ingin memeriahkan malam-malam menjelang hari raya dengan memasang pelita juga dpt menerangi kampung-kampung yang gelap sambil membuat sedikit persiapan menjelang hari raya. Rumusannya memasang pelita atau lilin sekadar utk bersuka-suka.


____________________________________________________________________

Pada pendapat aku la kan, malam 7likur malam yg aku nanti2kan sejak kecik lg...mana x nyer..malam ni la, malam yg diterangi dengan pelita2 yg dipasang disekeliling rumah...mmg meriah...Di samping malam Lailatul Qadar, malam ni juga malam untuk persediaan kite menyambut Syawal....


Merdeka

Happy National Day
Semoga Malaysia sentiasa aman dan damai...



Kiter perlu bersyukur kepada Ilahi kerana mengurniakan kiter sebuah negara
yang aman dan damai daripada segala ancaman...Walaupun negara kite skg aman, tp kite mesti sentiasa berjaga2 dan berwaspada dengan ape jua yang bakal berlaku pada masa
akan datang....

Merdeka!!!!!!!



Wednesday, August 18, 2010

Saya SAYANG .......

Saya sayang kereta saya... Nape Saya sayang kereta saya???




Sbb kereta saya comel..heheheh..

Saya sayang kereta saya, nape saya sayang keta saya???




sebab kereta saya warna merah.. ( yeke ?? )

saya sayang kereta saya, knapa saya sayang kereta saya???



sebab, kereta saya lah paling cantik kat sekolah...hahahh

saya sayang kereta saya,
kenapa saya sayang kereta saya???



Sebab, korang jawap la sdiri..hahah...


Saje je nk share pasal kereta ak ni,
hik3


Kelebihan KURMA

Saya ingin kongsikan artikel yang di petik dari blog Evolusi Minda pada anda semua. Artikel ni ditulis oleh Puan Arina Abbas, Moderator/ Penceramah dari Evolusi Minda

Manusia dan makanan tidak boleh dipisahkan. Ini juga menyebabkan industri pemakanan semakin banyak yang tumbuh. Makanan segera, bazar ramadhan, restoran, kopitiam dan pelbagai lagi tempat makan dibangunkan. Industri makanan semakin maju dan ramai yang mampu menjadi jutawan melalui industri makanan. Namun terlalu ramai yang tidak tahu antara tips kejayaan yang utama adalah menjaga pemakanan (food intake). Ia bukan satu mitos atau dongengan tetapi satu kenyataan yang harus diberi perhatian dengan serius. Pemakanan yang terjaga menjamin kejayaan dan seterusnya kekayaan.

Pemakanan yang sihat harus dititik beratkan sejak daripada bayi lagi. Ibubapa harus menjaga dengan teliti pemakanan bayi untuk menjamin bayi itu membesar dengan sempurna dan yang paling penting kesihatan mindanya terpelihara.

Rasulullah s.a.w juga bersabda,
“Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertaqwa (bersih hatinya)”.

Masalah utama yang terdapat pada kita terutama orang kita adalah tidak mengambil berat soal pengambilan makanan. Sehingga tercipta kata-kata, ‘aku apa pun makan, tolak batu ngan kayu jer’.

Tahukah anda untuk menjadi berjaya atau kaya apatah lagi untuk menjadi jutawan hebat kita perlu menjaga pemakanan kita. Perut yang sihat memastikan fokus yang baik. Fokus yang tajam memastikan kejayaan dalam perniagaan.

Ramai yang tidak tahu, bahawa fokus bersangkutan dengan kesihatan perut. Jika perut tidak sihat, fokus juga tidak akan menjadi tajam. Ini dengan sedirinya akan mengganggu perjalanan bisnes yang dilakukan. Apabila fokus tidak bagus dengan sendirinya rezeki menjadi sempit.

Bagaimana keadaan ini berlaku? Apa hubungkaitnya perut dengan fokus? Baiklah, mari kita tengok hubungkaitnya, apabila kita makan sesuatu makanan, ia akan masuk kedalam perut dan dicernakan. Boleh dikatakan 90% makanan yang dimakan adalah bersifat asid dan asid ini pula sifatnya panas.

Mari kita lihat bagaimana asid ini mempengaruhi kita. Kita ambil contoh satu organ sahaja, iaitu perut. Perut, hati dan limpa mempunyai frekuensi organ yang sama. Apabila sesuatu makanan yang bersifat asid masuk ke dalam perut, pankreas akan merembeskan lebih banyak asid untuk mencernakan makanan tersebut.

Ini mengakibatkan asid yang berlebihan dan asid ini akan diserap ke dalam darah dan seterusnya diedarkan ke seluruh badan termasuk otak. Asid akan mempengaruhi otak menjadi lembab, kurang kreatif dan seterusnya meletihkan badan.

Asid-asid yang berlebihan ini akan berkumpul dan membentuk kristal. Inilah antara punca penyakit gout, gastrik, batu karang dan hepatitis. Apabila badan menjadi panas akibat asid yang berlebihan ini, perasaan dengan sendirinya akan terganggu. Seseorang itu akan merasa keliru, was-was, kurang keyakinan, malas, letih dan hilang selera makan. Keadaan ini juga akan menyebabkan seseorang itu mengalami masalah telinga, mulut kering dan pecah, mudah demam, suhu badan tidak seimbang.

Bayangkan apabila kita melakukan perniagaan, kita sering berasa keliru tidak mampu membuat keputusan dengan baik, was-was dengan semua tindakan, bagaimanakah perniagaan itu hendak mencapai kejayaan? Mampukah kita memperbesarkan perniagaan tersebut? Kita menjadi runsing, cepat putus asa, terganggu dengan masalah peyakit yang ada dan dengan sendirinya kurang tumpuan dan sentiasa berasa letih dan lemah. Bolehkah kita mencapai impian untuk menjadi kaya apatah lagi jutawan dengan keadaan dan situasi yang begini? Jauh sekali.



Jangan ikut perasaan, kalau niat untuk menjadi berjaya atau kaya itu sangat kuat, jagalah pemakanan anda. Percayalah bahawa semua orang-orang yang berjaya menjaga pemakanan mereka. Semua organ-organ yang ada di dalam badan kita ini sebenarnya mempunyai tenaga frekuensi yang berbeza. Untuk memastikan kejayaan atau kekayaan menghampiri kita, kita wajib menjaga tenaga dan frekuensi organ-organ ini dengan baik. Apabila semua tenaga organ-organ dalam badan kita sentiasa berada di tahap 100% maka percaya dan percayalah kejayaan dan kekayaan mudah menjadi milik anda.

Ini adalah sebab utama mengapa Rasulullah s.a.w sangat menitik beratkan soal pemakanan. Baginda sendiri amat menjaga pemakanan baik dari segi khasiatnya mahupun dari segi kesuciannya. Mari kita lihat sunnah yang Rasulullah bawa, iaitu memakan kurma sebagai amalan.

Mengapa baginda berbuat demikian? Antara sebab utamanya adalah kerana baginda mempunyai tugas besar iaitu menyebarkan Islam sehebat mungkin. Untuk tugasan hebat ini, baginda harus memiliki kesihatan yang unggul, fokus yang sangat tajam, kebolehan membuat keputusan dengan cepat (fast decision making), mempunyai tenaga minda yang tinggi agar mampu menpengaruhi umat untuk memeluk Islam. Tidak hairanlah mengapa baginda sehingga hari ini menduduki tangga pertama orang yang paling berpengaruh di dunia menurut satu sumber kajian seorang penulis buku dari Amerika Syarikat.

Apa kaitannya kurma dengan kejayaan baginda? Kurma, kismis, delima, merupakan sebahagian daripada makanan yang bersifat alkali dan apabila diambil dengan kadar yang berpatutan mampu membantu meneutralkan asid yang ada di dalam badan seseorang. Seperti yang kita tahu, asid mengganggu kesihatan, tetapi alkali yang terdapat pada makanan ini mampu mematikan keracunan asid tersebut. Apabila badan kita neutral tidak ada gangguan pada pemikiran dan ketetapan fokus menjadi tinggi. Mental menjadi kuat dan kita mampu merancang strategi dengan baik.





Inilah sebab mengapa Rasulullah bersabda,
“Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat”.
Dan baginda bersabda lagi,
“Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa penyakit kecuali kematian”.


Malah banyak lagi hadis-hadis sahih yang menceritakan tentang kebaikan menjaga pemakanan. Jadi mula daripada sekarang bagi sesiapa yang mempunyai impian untuk berjaya, menjadi orang hebat dan kaya, maka jagalah pemakanan anda.

Monday, August 16, 2010

KELEBIHAN BERPUASA

1. Puasa memberi kesegaran kepada fizikal dan mental seseorang.
2. Puasa bertindak menghancurkan sisa-sisa racun atau toksik dalam
darah manusia.
3. Puasa akan memberi kesegaran pada otot-otot dan akan membuat
anda sihat, segar dan bertenaga.
4. Puasa akan memeanjangkan umur anda.
5. Puasa akan membersihkan diri anda dari dosa.
6. Puasa akan membantu menghakiskan keracunan yang berada
dalam tubuh badan manusia.
7. Puasa akan memberi keseimbangan dalam darah.
8. Bila darah kita terlampau berasid, puasa dapat menurunkan PH dan
menyebabkan darah kembali alkali.
9. Puasa boleh menurunkan darah tinggi.
10.Puasa boleh menurunkan berat badan.
11.Puasa membersihkan segala kotoran dalam badan.
12.Puasa boleh mencerahkan pemandangan mata.

Ingatlah bahawa puasa akan memberi syafaat kepada kita pada Hari Perhitungan nanti.

Selamat Berpuasa

Anugerah Aidilfitri

Saturday, August 14, 2010

Rumahku SyurgaKu

Pejam celik pejam celik da 5 ari kite berpuasa...
pantaskan masa berlalu..pagi2 ni xde keje nk wat, so
updatela blog ni..nk share ngn kwn2 about my home...



ni view my house...nyaman je kan...
selama 26 thn ak dibesarkan di rumah ni...sejak umo 1thn
my parent berpindah ke FELDA...
ni bukan umah asal, umah asal cuma bhagian depan 2 jek..bhagian belakang da di ubah
4 org "hero" dibesarkn disini...

selama 26 thn ni ak disini, ak ade 1 hasrat
nak bantu parent ak renovate rumah asal ni..
alhamdulillah, tercapai..skg dalam proses pembinaan..
walupn xbesar mana, tp amat bermkna dlm idup aku ni...

insyaallah dlm 1minggu lg siap lerr..



awal bulan 6 sudah bermula proses



pada mulanyer mmg la teramat slow
tukang ni...huhu...smpai naik bengang gak....



lama punye tggu, jd gak bentuk rumah yg aku nak...
lama2 tgk puas ati gak la dorg wat..mmg tliti n kemas..



proses nak pasang bumbung lak..
sebagai anak tuan rumah so phm2 je la..
kena round wat pemantauan..hahhaha







tadaaaaa~~~ siap pun..tggal nak mengecat pulak..

adoiiiiii






so tinggal proses memasang jubin lak...
sbnrnyer tukang2 ni ngah memasang kt umah ni...hahah..
jap g ak snap keje dorg... =p

Tuesday, August 10, 2010

Yea2 Esok poser



Alhamdulillah, esok masuk 1 Ramadhan...
maka bermulalah umat islam semua memulakan ibadat puasa
selama 30 hari...
biler dtg je bulan Ramadhan, byk sgt
kenangan2 yg xdpt ak lupe kan...
yela kengan berpuasa di tempat org..
tmpat aku belajar dulu UPSI tetap dlm ingatan
dan berpuasa di rawang...
tahun ni ak berpuasa di sini, umah org tua
kalu cite pasal puasa mmg byk ak nk cerita..
tp xperlu kot, sbb kang xberhenti pulak ak menaip je ni...hahah
anyway mlm 1 Ramadhan ni, mlm yg sunyi bg ak...
bunyi2 cengkerik kt luar jelas didengari
tp yg penting, esok xtau lak leh bgun sahur ke x..hhaha...



cuma nk pesan je ni, esok da puasa, so
kena la kawal diri yerk...

Thursday, August 5, 2010

Finish Already

Yeahh...cool... KRSV 2010 da settle 4hb ogos lepas..
alhmdulillah, mudah2an thn ni % SPM PSV meningkt la yerkk...
ak yakin stdent thn ni lbih independent, so jgn lak korg maen2 yerk..
ni hasil keje d0rg =p



















plan seterusnyer, cover tuk SPM akan dtg...berpeluh2, berkerut2 dahi aku pk...cmne nk mahirkn dorg ni melukis, yela tuk kertAS 2...
dak2 ak ni lemah bab2 melukis..so kena la raging dorg smpai mahir..huhuhu




Tuesday, August 3, 2010

Tips kejutkan orang bangun sahur


ni aku dapat dari kawan aku, dia hantar emel pada aku tentang benda ni. Kalau korang rasa bagus korang amalkanlah, tapi yang tak elok tu jangan plak korang tiru. Bak kata orang tua-tua yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan. :)

Ini dia cara-caranya nak kejut orang bangun tidur:

1. Pegang anak jari kiri/kanan sambil tu panggil nama dia perlahan lahan.
2. Sentuh bahu org tidur tu, dan goyangkan perlahan lahan sambil panggil nama dia.
3. Renjis air kat muka dia, sambil panggil nama dia.
4. Tampar-tampar manja pipi dia, sambil panggil nama dia.
5. Tutup kipas/aircond.

Tapi kalau takde respon gak buat cara ni plak:

1. Jerit nama dia kuat-kuat!
2. Gigit ibu jari kaki dia, cam antu toyol gigit.
3. Simbah air sebaldi, kalau boleh air rendam baju dalam korang.
4. Tarik rambut dia sampai jatuh dari tilam.
5. Goyang badan dia kuat-kuat then jerit gempa bumi! gempa bumi! tsunami, tsunami!
6. Jerit api! api! api!
7. Letak KFC, atau McD tak pun ikan patin masak tempoyak yg baru dibeli sebelah hidung dia, bagi ambik bau sikit.

Kalau takde respon jugak buat macam ni:

1. Pergi kat telinga dia, then sebut maa rabbuka! sambil seru nama dia byk kali.
2. Pergi kat dia, baca je surah yaa sin!

:) macam mane dengan tips-tips yang diberikan ni? Aku rase bagus gak idea diakan? Walaupun ada beberapa cara yang aku anggap zalim, tapi berbaloi jugak, sebab kalau kita bangun sahur dapat la pahala lebih.

Okay, aku tak tau nak bagi kredit kat sape untuk tips ni, sebab aku tak tau tuan punya yang menghasilkan karya ini. :) Ciao!



Ramadhan Datang Lagi



Insyaallah 11 hb.08.2010 nnt awal Ramadhan da bermula..xsabar rasany nk berpuasa ni..thn ni ak berpuasa kt cini..berbanding tahun pas ak berpuasa di negeri org yela, sblom posting keje temperory kt sna....thn ni ak bpuasa cm biasa, akt pn cm biasa gak...biasa la keje kena wat gak cm biasa xkan la klu puasa x leh wat kan.. =p

So cam biasa, dtg je ramadhan masing2 refresh balik niat puasa n niat berbuka kan..so kt sini ak nk share ngn kwn2...

check it out:

niat berpuasa




niat berbuka puasa




ngan tiba nye bulan ramadhan, so phm2 la yerk,
kena la kawal diri masing2...mmg la setan2 kt luar 2
diikat, tp setan2 kt dlm diri kiter ni je yg x diikat..hahaha..
phm2 la yer... hik3



Monday, August 2, 2010

Malam yg sunyi


Jam menunjukkn pukul 10.18 pm..
hati n jiwa ni cam melayang jek...xtau la ak sdg memikirkan ape.. pasal keje???pasal diri???pasal ape ntah...mcm2 bunyi kt luar bilik ni, tela, duk kampung..so phm2 je la kan...cengekerik...rasa relax lak diri ni...hurmmm..mengeluh pulak tetiba.. mungkin aku tidur lama sgt kot ptg td..dr kol 3 smpai kol 6.45pm..pehh, lama gak 2....



hp call in pun ak abaikan..penat sgt kot...apdahal kt sek xde wat pe pun..hahahah...kuat tido ak skg ek...bdn pun makin kembang...adoiiiiii
esok pg 3hb..bz la jwpnyer..sbb 4hb ade pemantauan pentaksir luar KRSV 2010...
hurmmm..xtau la ape cite thn ni ngn KRSV nnt..so wait n see jek la nnt....

Align Center
Malam ni xtau la nk wat per..ak rutin tiap saat jomlayan FB
hahaha, selain layan 4shared dok download je kejenyer...ntah lagu ape2 ak amekk..



boring punyer pasal mcm2 ak geledah...tup2.. tjmpe lak pic2 lama masa stdy dulu..huhuh...rindu nyerrr...cam nk kembali time stdy jer.. jmpe rakaman video, wat ak tergelak sorg2 tgk gelagat kwn2 lama aku kt sna

heii uolzzz...rindu ak x???



ptg td cikgu SMK BKT SENTOSA RAWANG msg, bgtau nk share rasa gembira dia kt ak..30hb pas stdnt dia wat show zapin xtau sempena ape dpt pujian besar..smpaikn Pengetua terus bg GREEN LIGHT kt dia... ak pn tumpang gembira gak sbb ak yg latih dak2 2 bln pas... usaha dorg berbaloi, ak kagum ngn dorg ni, sbb dorg bkn dr Johor tp semngat nk blaja zapin.

ak xharapkn ape2 balasan dr sek ni, ak ikhlas mbantu setakat ape yg ak mampu, dan ape yg aku blaja dulu, aku share ngn semua... gud JOb

next time sek ni mintak ak bantu lg group ni.. insyaallah, klu xde halangn, ak sedia mbantu
thnks gak pd rakan2 yg mbantu ak gak bln pas, next time tlg la ak lg..hhahhahah jam pn da kol 10.48pm..jap g ak msuk tido lerr jawapnyer.. esok keje 2...kang bgkak la mata ni, da x ensem lak esk..hahahahah.... next time ak update lg blog ni... cite pasal KRSV 2010 Daaaa~~~~~


Kiss The Rain

I Love the Way You Love Me